top of page

Fra null interesse til ekte leseglede – slik får vi guttene tilbake til bøkene

  • post78010
  • 11. aug.
  • 2 min lesing

Fra barneskole til ungdomsskole mister mange gutter leselysten. Forskning viser at de ligger over ett år bak jentene i leseferdighet. Med korte, spennende tekster og temaer som virkelig fenger, kan vi gjøre lesing tøft igjen.

Gutter og lesing: Gi guttene mestring og leseglede, og ferdighetene skal bli bedre.
Gutter og lesing: Gi guttene mestring og leseglede, og ferdighetene skal bli bedre.

Tall fra både nasjonal og internasjonal forskning viser et tydelig mønster: Guttene leser mindre, og de leser dårligere enn jentene. PIRLS- og PISA-undersøkelsene dokumenterer at guttene i gjennomsnitt ligger over ett år bak jentene i leseferdighet. Overgangen fra barneskole til ungdomsskole er spesielt kritisk, mens mange gutter leser bøker på fritiden som barn, faller lesingen dramatisk når de blir tenåringer.


«Hvis ungene vil ha spenning, må det være nervepirrende saker – ikke en høneforsvinning på gården til bestemor.»


– Arne Svingen


Forfatter Arne Svingen, som har besøkt tusenvis av norske klasserom, beskriver et tydelig skifte: På ungdomsskolen er det rett og slett ikke «tøft» å lese bøker lenger. Mange gutter mister motivasjonen fordi de ikke finner bøker som treffer interessene deres, historier som er spennende nok, korte nok, og med et omslag som frister.


Forskning og erfaring peker på at vi må møte guttene på deres egne premisser. Det handler om å tilby tekster som fenger fra første setning, med handlingsdrevne plott og temaer som oppleves relevante, enten det er fotball, humor, mysterier, action eller ville fakta. Samtidig må vi gi rom for frivillig lesing, uten at hvert lesevalg blir fulgt av tunge analyser og rapporter.


321skole er utviklet nettopp med tanke på å skape leselyst. Vi tilbyr korte, lettleste tekster med spenning og humor, og oppgaver som bygger på elevenes naturlige nysgjerrighet. Temaene spenner fra edderkopper, varulver og troll til oppdagelsesreisende, brann og naturfenomener, stoff som gjør at mange gutter faktisk vil lese videre.


Alle oppgaver og tekster kan skrives ut i A4 eller fylles ut digitalt på PC, nettbrett og mobil. Det betyr at læreren kan bruke dem både i klasserommet og som hjemmelekser, eller som en del av et daglig leseløft der 15 minutter lett kan bli til 30.


Skal vi lykkes med å få flere gutter til å lese, må vi gi dem historier som griper, formidlet på en måte som passer deres virkelighet. Det er nettopp her 321skole kan være en forskjell – én spennende tekst av gangen.

 
 
 

Kommentarer


bottom of page